lørdag den 19. april 2008

Kvinde kend dit kamera

og få styr på dine billeder!
Det er nu omkring 1 år siden jeg fik nyt kamera et SONY DSC-H5 7.2 mega pixels osv, osv. Ja, det skulle være et godt kamera og det skulle kunne tage super billeder. Og jo, det gør det da også, engang imellem. Jeg tager mange billeder, men generelt syntes jeg der er lang imellem de rigtig gode. Nu er tiden så kommet til lidt selvransagelse og jeg må jo nok konstatere, at jeg ikke ved nok om alle funktionerne og indstillingerne på mit kamera og derfor billederne af svingende kvalitet.
Men nu skal det være. Jeg vil udstyret med brugsanvisning og kamera øve mig på, at tage gode billeder. For øvelse gør mester!
Min næste udfordring er så, at få styr på alle billederne. Lige nu er de lagret i tilfældige mapper på lidt tilfældige computere. Det går virkelig ikke... Jeg ved, at det findes flere forskellige gode programmer til, at holde styr på sine billeder. Jeg har prøvet et par stykker, men det er aldrig rigtig blevet til noget. Men nu skal det være. Jeg vil have styr på alle billederne og de skal opbevareres sikkert og i god orden.
Hvad gør du?

11 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jeg bruger Picasa...et google program...jeg kan oploade en vis portion gratis ( og det er vist ret meget) dernæst kan man betale sig til mere plads...jeg synes det er let at gå til..

Anonym sagde ...

Hej Lige en lille hilsen fra Albertinelund. Jeg vil også anbefale Picasa, meget let og overskueligt, og let at overføre billeder til cd for ekstra sikkerhed. Bruger dog selv det der fulgte med min Mac, som også er meget brugervenligt :-)

Sol og camping hilsen fra Lene

Bambi72 sagde ...

Jeg er også igang med at "Kend dit kamera".
Jeg sorterer kun mine billeder i årstallet og derefter datoen for hvornår de kom på min Pc....

Anonym sagde ...

Vi bruger PhotoShop Elements til at redigere billederne. De roder også lidt rundt i mapper på 2 pc'er. Husk at lave backup, Oline. Det er alfa og omega. Vi har to kameraer, en lille fiks sag, der bestemmer alt selv og et større, der er vildt indviklet ;-)

Anonym sagde ...

En stor harddisk koster ikke meget i dag, og i en stationær computer kan den gøre det nemmere at holde orden. Alle billederne kan være på den uden problemer. Med 250 GB er der plads til mindst 125000 billeder af gennemsnitlig kvalitet.
Backup af de gode (eller dem alle sammen) går fint på DVD-brænder, der er plads til minimum 2000 billeder; jeg har lige checket at jeg har 4300 billeder på 3.5 GB plads.
Og du har da ret i at der kan være langt mellem pletskuddene, men det er bare om at komme igang.

Anonym sagde ...

Jeg gør som dig og bør derfor også hive brugsforvirringen frem og lære kameraet bedre at kende.

Billederne ligge på computeren, men vi skal have købt en ekstern harddisk til dem. Og så er der faktisk nogle vi vil have fremkaldt som papirsbilleder. Bla. fra kobberbryllupet, konfirmationen osv.

Anonym sagde ...

Jeg bruger Pica - og jeg tager billeder på instinktet. Jeg har ikke fotograferet ret længe - så jeg kan faktisk overhovedet ikke tillade mig at "tro på mig selv" på dén måde - men det gør jeg altså ;-D

Anonym sagde ...

-sa, altså :-)

Helle K. sagde ...

Først og fremmest har jeg læst bøger og blade om foto - i bunkevis. Søgt oplysninger på nettet. Forsøgt mig frem - jeg har taget mange, mange tusinde billeder.
Jeg billedbehandler i Photoshop Elements.
Jeg lægger først mine billeder ind på pc'en.
Redigerer dem altid.
Døber dem med navn og dato. Lægger dem i en mappe med navn og dato.
Kopierer til ekstern harddisk.
Kopierer til dvd x 2 eks.
Kopierer til flick.
- og tage endnu flere billeder :)

Marianne sagde ...

Jeg har lige fået et nyt kamera Canon og den har også så mange funktioner og jeg har endnu ikke sat mig ind i det - så indtil da tager jeg bare billeder - uden at vide helt hvad jeg gør. Jeg bruger billedbehandlingsprogrammet www.picnik.com det er gratis og godt...

Helle K. sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.